REPORT

 

Czechtek v kulturních souvislostech

Nešlapte na trávu a buďte kulturní lidé, dívejte se jako pan Paroubek (ten co gestikuluje a máchá rukama jako Adolf Hitler) na béčkové akční filmy a hudbu radší žádnou neposlouchejte, hrozí totiž nebezpečí úrazu.

 
O Czechteku už léta prohlašuji dvě věci. Ta první je, že přestat jezdit na Czechtek je první a dosti akutní příznak stárnutí a ta druhá, že toto každoroční kulturní a v neposlední řadě i zábavové klání je vlastně takovým testem naší mladé 'demokracie'.

Ta první věc je osobní záležitostí každého jedince, ta druhá se ovšem týká nás všech, kteří máme nějaké to politické smýšlení a cit. Letošní ročník byl v každém případě naprosto zásadní, protože to, co se odehrálo bezprostředně u Mlýnce je naprostý skandál, nad kterým zůstává každému průměrně inteligentnímu člověku rozum stát. Asi nemá cenu zpětně mapavot sled událostí, protože spousta lidí má vše ještě v živé paměti (někteří jistě na mnoho let), považuji však za velice důležité se alespoň v krátkosti zmínit o kulturních aspektech tohoto již legendárního festivalu.

Technopárty, techno, technář, to jsou pojmy se kterými žonglovala všechna média opravdu bravůrně, nicméně  klasické techno na Czechteku prakticky neuslyšíte. Freetek či hardtek se od techna liší naprosto exaktními záležitostmi jako je například počet BPM, tak věcmi, které se nedají tak jednoznačně a číselně změřit. Jedná se určitě o atmosféru a celkové kulturní a i ekonomické pojetí. Já osobně si pod pojmem technař ihned vybavím například jméno Carla Coxe, který za jedno vystoupení v naší republice vyinkasuje honorář v řádu stovek tisíc korun. S takovými částkami freetek DIY kultura rozhodně nepracuje a troufám si napsat, že ani pracovat nechce. Nazývat proto festival Czechtek jako technopárty považuji za velký omyl, navíc už na předposledním ročníku bylo ke šlyšení určitě alespoň 40% soundsystémů, které o zvuk freeteku prakticky nezavadí. Důkazem toho může být i můj domovský Turtle sound, který by letos vyhrával (kdybych se mohl dostat na louku)  i soudobou vážnou hudbu - ambient. Sosat můžete zde.

Policejní zásah u Mlýnce byl tedy v konečném důsledku namířen proti celé hudební alternativní kultuře jako celku. Státní aparát potlačuje jak free akce, tak i normální klasické kluby (např. Roxy).  Mějme se na pozoru, kulturní jinakost a policií vynucené pošlapání trávy se v České republice trestá brutálním násilím!!! 
 
 
 
 

FOTOREPORTY

 
Dan
Dan
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016