REPORT
Technický report: Groove Armada v Roxy
Dnes přináším další technický report pro Techno.cz - podíváme se na koncert Groove Armady v Roxy 13. října 2004. Tenhle koncert jsem pozoroval od prvních příprav a samýho začátku v průběhu odpoledních hodin, včetně zvukový zkoušky a pak samotnýho koncertu až do finální demontáže techniky. Popíšu teď jednotlivá nádobíčka každýho z muzikantů a techniků, kteří se podíleli svou činností na tomto skvělým koncertu.
Klávesák
Výbornej muzikant! Přivez si sice nový, ale docela dost nezajímavý synťáky (který nesmí přes práh mýho studia:) Měl dva levnější virtual analogy (kolem cca 700 euro) - Novation K-Station, Korg MS2000 a ještě sedmioktávovej Roland RD-700.
Z Novationu hrál kňouravý portamentovaný sóla, z Korga zubatý vrčáky a z Rolanda smyčce a plochy. Zvuky dechů, klavírů a rhodesů spouštěl ze staršího, ale stále skvělýho sampleru EMU E4 Clasic z první generace E4 z roku 1994. Tenhle profesionální sampler stál svýho času 5.000 dolarů, dnes ho koupíte už jen za nějakejch 250 !!! Nojo, digitální technika, stárne a ztrácí hodnotu ze všeho nejrychlej, od počítačů přes mobily až po digi foťáky, no a taky tyhle samplery a virtuální analogy...
Jen mi vždycky vrtá hlavou, proč si kapely z venku vozej takový "béčka" jako K-Station nebo MS2000.. Vysvětluju si to tím, že kdybych měl hrát taky tolik koncertů jako oni, vytáhnu i já jen ty obyčejnější plastový synthy, kterejch mi nebude líto a ke kterejm nemám vztah. Je totiž zákonitě daný, že se na koncertech ošoupou, poškrábou, zaprášej anebo je někdo pocáká teplým pivem..
Já osobně mám někdy sto chutí místo kláves vzít na koncert lepenkovou krabici od žehlícího prkna a tlustým fixem na ni napsat "AKAJ".. nikdo by nic nepoznal to mám vyzkoušený.. :) Neumím bejt takhle spotřební, je mi těch mašinek líto a někdy mám pocit že to 99% lidí nikdy nedocení a já si jen zbytečne ničím techniku.
- Korg MS2000
- Novation K-Station
- Roland RD-700 + EMU E4 Clasic
Bicí
Bubeník měl striktně akustickou bicí sestavu. Žádný MIDI pady, žadný D-Drum snímače. Měl doprovodnou roli k elektronickejm bicím z podkladů. Byl přesnej. Hrát v unisonu bicí k jinejm bicím to vyžaduje fest přesnos, takhle je kdejaká nepřesnost zatraceně slyšet.
Byly pasáže a skladby, kdy hrál jen na HiHat a činely, kopáku či virblu se pak dotknul jen letmo. Tak to bylo hlavně v rovnejch peckách, jako například "Superstylin", kde rytmiku táhly elektronický bicí z podkladů. V break peckách měla naopak hlavní místo akustická sada.
- Pearl Aquarian
Perkuse
Přiznám se, nemám rád perkuse, nemám rád ethno.. ale tenhle perkusista byl fantastickej! Měl dar od boha, jeho rytmika byla fakt supr, byl přesnej s ůžasným groovem a nejvíc mě braly jeho arytmický "brejky". Měl rozsáhlou rampu, plnou všech možnejch bubínku včetně shakerů a tamburín.
Fat Basa
Ultra tlustá, čitelný attack, definovaný subbas, za mnohé vděčí uvážený kompresi (limitaci ve dvou v sérii zapojenejch automat-compressorech DBX-160A a mašině DBX Subharmonic synthesiser, která generuje harmonický složky a doplňuje tak basový spektrum o další umělý basový frekvence, což pak danou basu pěkně "nafoukne").
Basák používal dvě basy a měl pěknou řádku pedálovejch efektů, dominoval jim digitální Line 6 Bass Pod (ta velká černá ledvina) alternativa červenýho Poda pro kytaristy. Dále měl krabičku Super Overedrive od firmy Boss a pedálovou ladičku také od firmy Boss, aparát i zesilovač měl Marshall, zesilovač VBA400.
Kejtra
Kytarista měl kombo Mesa Boogie - Nomad + pedál. Střídal několik kytar elektrickejch s kejtrou akustickou.
* Z Digitálních krabiček měl: modrej Line 6 Mod, což je digitální simulátor modulačních efektů jako phaser, flanger, chorus atd - konkrétně digitální napodobeniny starejch analogovejch legend jako Electro Harmonix Small Stone, Roland Dimension D, Mutronics Phaser atd. Dále měl Boss DD20 Giga Delay, a digitální ladičku Boss.
* Z Analogovejch krabiček měl: Electro Harmonix Big Muff Distortion - originál ze sedumdesátejch let! Byl chudák strašně odřenej a poškrabanej, dále pak Boss DS-1 Distortion a "kvákadlo" Morley wah wah.
Flašinetář
O podklady se staral specielní člověk, kterýho vůbec nebylo vidět, byl schovanej v rohu pódia za klávesákem a svým rackem, ve kterým měl techniku, kterou obsluhoval. Prvním z nich byl Emu E4 Clasic sampler, načítal do něj zvuky pro klávesáka, kterej je pak spouštěl přes svýho Rolanda.
Podklady běžely ze dvou kousků 24bitovejch 24 stopejch harddiscrecorderů Alesis HD-24XR (stejnej si přivezli i Goldfrapp, ale měli ho jen jednou) ze kterýho běžely stopy elektronickejch bicích, basovejch zvuků, nebo vokály a hlasy zpěvaček, který na koncertě fyzicky nevystoupily.
Dvakrát je měl proto, aby byla pojistka, kdyby jeden selhal. Takhle byly jištěni například i Chemical Brothers, ti měli na koncertě u nás v roce 2001 taky dva nezavislý systémy, pro změnu dva 16ti bitový 16ti stopý Akai DR-16.
Kromě zvuku musím ještě zmínit naprosto skvěle provedený videa a animace, perfektně synchronizovaný s hudbou. I tohle obsluhoval tenhle člověk - vlastně měl docela dost prace, co?:) Video běželo z Apple Powerbook, kterej měl schovanej v racku pod samplerem EMU. Notebook běžel v synchronizaci s Alesis HD-24XR.
- 2x Alesis HD-24XR
- EMU E4 Clasic sampler
- Apple Powerbook - Video animace
Zvukař skoro Ital
Zvukař G.A. vypadal trochu jako zakrslejší brácha hlavního hrdiny z italskýho mafia seriálu Chobotnice... :) Se zvučením se moc ne*ral.. teda nepáral, i když zvukovka nakonec trvala docela dlouho. Nastavil jen přibližný ekvalizace a komprese, v podstatě nepraktikoval žádný složitý hledání frekvenčních problémů, což se mi teď potvrdilo na zvětšený fotce mixáku, kterou jsem pořídil nahoře z balkonku po ukončení zvukovky.
EQ jsou ve vetšině případů v nule, čím ale hodně hejbal byly hajtky a basa, což bylo i při zvukovce nejvíce postřehnutelný. Na zbytek se téměř vybod a většinu signálu nechal v téměř surovým stavu, ale to neznamená, že by to bylo špatně. Ve výsledku byl zvuk supr, velkej plnej, dokonce se prosadil i v tak mizerným prostoru, jakým Roxy je. Co se efektů týče, největší měrou je uplatnil na vokál a perkuse. Zbytek nechal suchý. Synťaky a kejtra mu chodily už s efekty, takže se oně nemusel starat.
Technika
Technika byla tak jako i v případě GoldFrapp zapůjčena od tuzemský firmy T-Servis. Jsou to profíci a mají pro tyhle účely nejlepší techniku. Vyjmenuju to, co měli v racku, kterej obsluhoval "skoro italskej" zvukař:
- Jednokanálovej vokálovej compressor Summit Audio TLA-100A (krásnej lampovej opto compressor) byl jim ošetřen hlavní vokál. Summit Audio DLC-200 v racku chyběl. Jestli někdo četl můj letní report GoldFrapp z Creamfields, tak si možná všim jak jsem psal v jak spustošeným stavu byly tyhle drahý compressory Summit Audio (a nejen ty), řek jsem poprávu "prasata!"...no ale příběh compressorů pokračuje - jeden znich, zmíněnej Summit Audio DLC-200, tentokrát v tomhle racku v Roxy chyběl. Je totiž chudák v "nemocnici" na opravě. Světe div se, někdo mu urazil(!) hlavní přepínač On/Off. Tyvole mašina za 130.000 Kč... perly sviním se říká, žejo? To nepochopím, fakt sorry.
- Luxusní delay TC Electronic 2290
- Roland SDE-3000 delay z osumdesátej let (největší ze série SDE)
- Yamaha SPX-2000 (nejnovější z řady SPX, supr efekt přitom za minimum peněz - 1000 euro)
- Yamaha SPX-990 starší řada SPX z devadesátejch let
- Lexicon PCM81 starší kvalitní reverb,
- Eventide H3000 S - jeden z prvních Eventide multiefektů, nádhernej kousek!
- Dvoukanálovej compressor TL Audio 5021 z druhý Ivory série (nic moc compressor od nic moc firmy kterej degraduje zvuk - ale protože je levnej (600 euro), je u nás tak jako i ostatní výrobky TL Audio přirozeně docela rozšířenej)
- Třicetipásmovej stereo eq Klark Technik DN360,
- Pro basu dva kusy legendárních dynamickejch automatů DBX-160A - byly zapojeny v sérii za sebou
- 2x dynamický dvoukanálový compressory BSS
- Dvoukanálovej compressor DBX 166XL
- 4x dvoukanálovej Gate od fi Drawmer (na bicí)
- Digitální másteringovej compressor / limiter / eq - DBX Quantum
Zvukař G.A. si přivezl svůj malej rack a v něm měl standardní techniku střední třídy:
- Auto compressor limiter DBX-160A - compressoval jím v každý skladbě hlavní elektronickej bassovej buben, kterej běžel z podkladu Alesis HD-24XR.
- Compressor Focusrite Coumpander - hlídal úroveň efektovejch zvuků ze synťáků.
- DBX Subharmonic Synthesizer - pro basu, dodával jí hloubku a plnost
- Čtyřkanálovej multiefekt Sony V55, (byl vypnut)
- Dánskej multiefekt TC Electronic M-One, (byl vypnut)
- Stařičkej BEL Tap Delay, (byl vypnut)
- A pak o něco ještě starší delay KORG SDD-1000, (také byl vypnut)
Jinak klasika jak to bejvá jinde, nahoře na pódiu velkej mixpult Midas, dole za diváky menší Midas.
Zpěvačka / Zpěvák
Čím to je, že černošky maj vždycky supr hlas, uměj se skvěle pohybovat do rytmu, maj neuvěřitelný charisma a ještě k tomu jsou elegantní a maj ta nejkrásnější stehna a zadky? Asi proto je RnB tolik úspěšný.. :) Zpěvačka byla výborná! Dav na ni skvěle reagoval a ona, vědoma si toho, s nimi komunikovala svým kouzelným hlasem a vlněním svých boků. Zpěvák byl taky dobrej, autenticky odzpíval / odfrázoval všechny pecky jak je znám z alb.
Mimochodem mé nejoblíbenější album od Groove Armady je Goodbye Country (Hello Nightclub), hlavně pecka "Suntoucher", s krutou basovou linkou a funky rytmikou. Ta ale na koncertě bohužel nezazněla.
Zvuk
Roxy je můj nejoblíbenější klub (a v podstatě nikam jinam ani nechodím), ale na to, že Roxy platí v Praze za nejlepší klub, má ze všech klubů ten NEJPŘÍŠERNĚJŠÍ zvuk vůbec. Mají tam nevhodnej přesluhující aparát a navíc celá Roxy je bez jedinejch úprav prostorový akustiky (není ošetřena ani tím nejzákladnějším).
Když dole v Roxy nejsou lidi, vše tam zní jako v kostele a nebo jeskyni. Něco řeknete a vaše slova doznívají ješte "hodinu"... Při zvukovce v takovým protoru bez lidí je obtížný něco nazvučit. Takže dá-li bubeník ránu, ozve se něco, co nezní jako basovej buben, ale spíš jako když se v jeskyni utrh ze stropu starej krápník. Z toho je jasný jak zapeklitou roli pak zvukař v takovým prostoru má.
Vycházet z toho co slyšíte je pak dost zavádějící a matoucí. Mě se v Roxy při zvukovce vždy vyplatí nastavit vše naslepo ze zkušenosti, jinak to ani nejde. Pak až dojdou lidi, svými těly dozvuk vytlumí a to, co jste si nastavili při zvukovce, už moc neplatí a věci se dějou podstatně jinak - to říkám jen pro osvětlenou. Zvuk se totiž odráží podobně jako světlo. Když je plocha stěn a stropů hladká, dojde k odrazu, což se na zvuku projeví jako dozvuk nebo známá ozvěna.
Vzpomeňte si na Vinetoua, když volal v jeskyni tu svou rybu :) Největší problémy nastávají, když se odrazy dějí nelineárně v celým rozsahu frekvenčního spektra a například vám zvýrazňují oblast kolem 160 Hz. U prostorový akustiky je cílem dozvuku zabránit, což v praxi stojí milionový částky (to si můžou dovolit spíše dotovaná divadla). V klubech je to ale taky potřeba. Zvuk by měl bej suchej obdobně jako v současnejch kinech, což v Roxy moc neplatí. Paradox je, že Roxy je bejvalý kino.. :) Ono jako problematika je to ale celý mnohem složitější.
Ale ať se vrátím ke Groove Armádě. Zvukař si s problémem poradil. Podle toho, jak málo zasahoval při zvukovce do nástrojů a nijak neexperimentoval, je jasný že dobře věděl jaký zvukový zdroje mu do pultu jdou, protože je zná z mnoha jiných koncertů, takže šel předpokládám taky na jistotu a nenechal se zlomit informací ze špatnýho poslechu v sálu Roxy.
Koncert měl, i přes všechna úskalí která jsem popsal, skvělej zvuk. Basa neduněla, hajtky neřezaly do uší, vše bylo čitelný - tohle jsou sice základní kritéria kvality, ale někdy se jich hodně těžko dosahuje. Člověk si to uvědomí vždy, když pak v klubu zvučej Roxy zvukaři, kteří by navíc měli mít tu výhodu, že by seznam problému měli znát předem a o to líp by jim to mělo hrát. Bohužel se tak ale neděje - a ať se nikdo nevymlouvá na techniku. Proto si vždy sebou vozím vlastního zvukaře! :)
Text a foto: Jiří Paška - Ecson Waldes
www.ecsonwaldes.com